Основи психотравматології та травмофокусованої КПТ

(онлайн програма)

03

Формат проекту

Три двохденних семінари у онлайн-форматі з 9:30 до 15:30 (обідня перерва 13:00-14:00), міжмодульна самостійна робота учасників;

Розклад вебінарів: 13-14; 20-21; 27-28 березня 2025 року;

Прийом заявок на проект, що відбудеться у березні 2025 року, відкрито! Кількість місць у навчальній групі обмежена – зарахування на основі послідовності реєстрації;

Дедлайн ранньої реєстрації – 15 січня!

 

Три двохденних семінари у онлайн-форматі (що два-три тижні), міжмодульна самостійна робота учасників

Розклад занять у наступному проекті: 13-14/05, 20-21/05, 3-4/06 2024 року; 9:30-15:30 (обідня перерва13:00-14:00). Розклад попередній – можливі зміни, остаточний розклад буде представлено після дедлайну ранньої реєстрації.

У випадку проблем з електрикою/зв’язком – буде доступний запис вебінару

Прийом заявок на проект, що розпочнеться у травні 2024 року відкрито!

 

40

Про проблему психотравми

Психотравмуючі події, на жаль, були і є частиною нашого життя – а в часі війни ми маємо таке масове і тривале зіткнення з ними… За визначенням це події, що несуть загрозу життю та безпеці особи чи її близьким – і поруч з усім переліком подій війни, відносимо до них також техногенні та природні катастрофи, кримінальні події, ДТП, нещасні випадки, фізичне та сексуальне скривдження та ін. Ми відносимо ці події до психотравмуючих, оскільки вони потенційно можуть «ранити» нашу психіку – і сучасна наука психотравматологія зосереджена на дослідженні цього впливу, зокрема механізмів розвитку посттравматичного стресового розладу – як одного з ключових психічних розладів пов’язаних з досвідом психотравми, але не тільки – досвід психотравми може бути пов’язаний з ризиком розвитку ряду інших психічних розладів: депресії, тривожних та ін., а у випадку тривалого перебування в психотравмуючих обставинах, зокрема у дитинстві – до формування порушень особистісного розвитку. Водночас дослідження несуть послання надії – і виразно демонструють, що ми не є безпомічними жертвами в умовах зіткнення з психотравмуючими обставинами – якщо ми зможемо мобілізувати і протиставити їм ресурси нашої індивідуальної та колективної стійкості, а також залучити при потребі ресурси ефективної фахової допомоги – то можемо запобігати розвитку психічних розладів, а також зцілювати їх – і більше того – демонструвати посттравматичне зростання. Це феномен, коли в процесі подолання психотравмуючих подій, ми зростаємо, розкриваючи нашу здатність любити і будувати змістовне життя, віднаходячи глибше наші цінності та сенси, зміцнюючи соціальні зв’язки, творячи культуру святкування життя. Це непросте завдання для нас в Україні, коли чисельні травми виснажливої війни лягають на “незагоєні рани” травматичного досвіду нашого національного минулого – але тому воно таке важливе, бо від нього залежить наше майбутнє. І це наш національний вибір – захистити наше психічне здоров’я від психотравмуючого впливу війни, зцілити її «рани», і зростати, відновлюватися й процвітати… І цей наш проект в підтримку цього важливого національного завдання.

42

Про проект

Даний проект адресований фахівцям, що працюють у сфері охорони психічного здоров’я і зокрема з особами, що пережили психотравмуючі події. Після серії гуманітарних проектів, які реалізував наш Інститут з метою поширення базових знань щодо коупінгу з викликами війни, цей проект пропонує поглиблення для тих фахівців, які багато працюють у даній сфері і потребують глибших знань та більш спеціалізованих компетентностей. Нашою метою є відповідно підготувати спеціалістів до надання ефективної допомоги у моделі «ТФ-КПТ-низької інтенсивності» особам, що пережили психотравмуючі події, зокрема в контексті війни. Ми свідомі, що велика кількість людей, маючи такий досвід на відповідному етапі допомоги може скористати з таких травмофокусованих втручань «низької інтенсивності», які є важливим етапом фахової підтримки, що іде після першої психологічної допомоги і передує етапу спеціалізованої психотерапії  – це свого роду «друга лінія» психологічних втручань.   Такого роду базова допомога у форматі травмо-фокусованої КПТ є способом глибше оцінити ситуацію, стабілізувати пацієнта, навчити його навичок самодопомоги, а рідних способів підтримки – і скерувати за потребою за високоспеціалізованою допомогою. Але у багатьох випадках така допомога може включати також базове опрацювання психотравмуючого матеріалу з метою попередження розвитку ПТСР, що є важливою ціллю і ТФ-КПТ має емпіричні докази ефективності таких превентивних інтервенцій, та сприяння процесам зцілення, стійкості, відновлення та посттравматичного зростання. Це свого роду спосіб «перев’язати рану та накласти цілющу пов’язку» – активуючи ресурси стійкості та процеси відновлення, зцілення та зростання. У цьому проекті ми хочемо також дати ясне і поглиблене розуміння сучасної психотравматології, а також виділити багато часу на відпрацювання базових технік ТФ-КПТ, щоби дати фахівцям належну компетентність для практичної допомоги. Окрему увагу буде зосереджено на залученні соціальної підтримки, використанні культуральних та духовних ресурсів,  ресурсу родини та спільноти. Буде розглянуто також принципи турботи про себе та захисту від вигорання для фахівців, що надають працюють з клієнтами, що пережили психотравмуючі події – і те, як ми можемо інтегрувати цей досвід у підтримку фахового та особистісного зростання.

14

Про модель програми

Ми зробили дану програму у форматі короткотермінової онлайн-програми, щоби підтримати участь у ній фахівців з різних регіонів України і створити можливість у короткий термін здобути базову компетентність у консультуванні та супроводі осіб, що пережили психотравмуючу подію. Ми відібрали саму “ессенцію” протоколу травмо-фокусованої КПТ і запланували проект у максимально конденсованій та лаконічній формі. Навчальні семінари відбуватимуться в інтерактивному форматі з великим акцентом на прикладне застосування теорії та практичне відпрацювання основних технік у маленьких підгрупах (з використання функції кімнат у програмі zoom). Учасники детально ознайомляться з ключовими техніками, що застосовуються у протоколі ТФ-КПТ. Вивчення технік підтримуватиметься навчальними демонстраційними відео основних втручань, як розроблених фахівцями інституту, так і нашими британськими партнерами, що люб’язно надали дозвіл на їх використання. Планування втручань відбуватиметься шляхом обговорення конкретних клінічних випадків та ситуаційних задач. Між зустрічами учасники опрацьовуватимуть рекомендовану літературу та навчально-методичні матеріали до даної теми, навчальні відео, а також переглядатимуть та рефлексуватимуть над художніми фільмами, що відображають різний досвід пережиття психотравмуючих подій, стійкості, відновлення та посттравматичного зростання.

07

Навчальні семінари

Вивчення теорії, відпрацювання практичних навичок.

22

Практичні завдання

Прикладні домашні завдання на розвиток практичних навиків

12

Опрацювання літератури

Самостійна робота з навчально-методичними матеріалами.

27

Перегляд фільмів

Рефлексії над вибраними художніми фільмами

34

Обговорення випадків

Спільний аналіз та побудова стратегії допомоги

48

Інтеграція власного досвіду

Рефлексія над власним досвідом зіткнення з психотравмою та зросту

17

Тематика програми

  • Психотравмуючі події, їх види та характеристики. Сучасне розуміння наслідків психотравмуючих подій та пов’язаних з ними психічних розладів. Особливості психотравмуючих подій у контексті війни
  • Механізми розвитку ПСТР та інших розладів, пов’язаних з травмою – та розуміння їх симптомів та проявів
  • Особливості запису психотравмуючих подій у механізми пам’яті. Травматична пам’ять. Процеси інтеграції пам’яті. Розуміння дисоціативних феноменів
  • Нейробіологія психотравми, ПТСР та механізмів зцілення
  • Фактори, що моделюють вплив травми на психіку, значення особистісних характеристик особи, реакцій соціального оточення, культуральних моделей
  • Психологічна стійкість та її складники. Роль факторів стійкості у регуляції наслідків психотравмуючих подій, у відновленні, зціленні та зростанні. Взаємодія механізмів індивідуальної та колективної стійкості
  • Механізми інтеграції травматичної пам’яті та зцілення при ПТСР. Доказові методи допомоги у рекомендаціях сучасних протоколів лікування ПТСР.
  • Діагностичні критерії ПТСР та методи діагностики
  • Травматична втрата – особливості жалоби в контексті психотравмуючих подій, що привели до смерті близької особи
  • Загальна «філософія» допомоги та супроводу особам, що пережили психотравмуючу подію: розуміння етапів, завдань та способів створення умов необхідних для зцілення та зросту. Огляд моделі ТФ-КПТ
  • Роль і особливості терапевтичного стосунку
  • Психоедукація при ПТСР. Методики та інструменти психоедукації
  • Навчання навичок самодопомоги та технік коупінгу з симтомами ПТСР. Огляд основних технік та способів їх навчання.
  • Ресурс-орієнтована робота. Основні техніки. Роль майндфулнес: можливості та застереження
  • Завдання стабілізації та коупінгу з життєвими викликами, що виникли внаслідок психотравмуючої події та супутніх життєвих змін. Огляд основних технік КПТ в підтримку ефективного коупінгу. Особливості застосування технік стабілізації у гострому періоді після пережитої психотравмуючої події.
  • Менеджмент дисоціативних феноменів
  • Основні завдання пов’язані з інтеграцією травматичної пам’яті. Огляд основних технік ТФ-КПТ, що підтримують інтеграцію травматичної пам’яті та можливостей їх безпечного застосування у форматі втручань «низької інтенсивності».
  • Робота зі специфічними викликами пов’язаними з особливостями психотравмуючих подій, зокрема робота з мультитравматичним досвідом у контексті війни, що триває, робота з травматичної жалобою та ін.
  • Особливості допомоги дітям та молоді, що пережили психотравмуючі події
  • Робота з cупутніми проблемами: порушення емоційної регуляції, розлади сну, інтерперсональні проблеми, робота з цінностями та ідентичністю та ін.
  • Робота у контексті коморбідних психіатричних розладів: депресії, зловживання психоактивними речовинами, особистісні розлади та ін. Менеджмент суіцидальності
  • Особливості супроводу на етапі творення нового етапу життя: роль цінностей, переосмислення власної ідентичності, інтеграція власної ролі у спільноті, плекання стійкості. Основні техніки
  • Супровід рідних особи з ПТСР, роль родини та спільноти в підтримці стійкості, зцілення та зростання
  • Інтеграція моделі ТФ-КПТ з іншими допоміжними підходами: роль терапевтичних спільнот і груп взаємопідтримки, тілесно-орієнтовані підходи, засоби терапії мистецтвом та ін. Роль фармакотерапії у допомозі особам з ПТСР
  • Підтримка процесів посттравматичного зростання, техніки і складові
  • Розуміння комплексних форм ПТСР та механізмів впливу тривалого перебування, зокрема в дитинстві, в середовищі з повторюваним психотравмуючим досвідом, супутнім емоційним занедбанням та скривдженням. Розуміння наслідків травми розвитку, вплив на формування особистості та можливостей допомоги. Огляд підходів до допомоги при комплексному ПТСР та травмі розвитку
  • Розуміння колективного досвіду психотравми у контексті національної історії України. Механізми впливу колективної травми на ментальність та соціальну організацію. Поняття трансгенераційної передачі травми. Колективні механізми стійкості. Роль культури в інтеграції травматичного минулого та плекання спільного посттравматичного зростання. Робота з національними наративами зцілення, пам’яті, ідентичності, цінностей та візії майбутнього.
  • Підтримка процесів інтеграції травматичної пам’яті на рівні національної пам’яті – основні завдання і процеси. Роль культури, духовності, об’єднуючих цінностей. Процеси трансформації та розвитку національної ідентичності. Інтеграція в ширші загальнолюдські процеси та вибір цивілізаційної орієнтації. Плекання процесів національної стійкості та колективного посттравматичного зростання.
  • Основи турботи про себе та захисту від вигорання. Плекання стійкості фахівців. Роль команди та фахової спільноти
Розгорнути
01

Ведучий програми

Олег Романчук
лікар-психотерапевт, дитячий та підлітковий психіатр, акредитований терапевт, супервізор та викладач методу КПТ та схема-терапії – зі спеціалізацією та багаторічним досвідом роботи у сфері психотравми

Олег Романчук
лікар-психотерапевт, дитячий та підлітковий психіатр, акредитований терапевт, супервізор та викладач методу КПТ та схема-терапії – зі спеціалізацією та багаторічним досвідом роботи у сфері психотравми

До викладання окремих частин чи супервізування практичних навичок в часі семінарів можуть бути залучені при потребі інші викладачі/супервізори УІКПТ

04

Для кого?

Для широкого кола фахівців сфери охорони психічного здоров’я – насамперед, психіатрів, психотерапевтів, психологів. 

Просимо звернути увагу, що даний проект вимагає базової компетентності у сфері охорони психічного здоров’я, тому на нього не приймаються заявки учасників з освітою у інших сферах (напр., журналістика, менеджмент і т.д.).

Коментар:

Учасникам 4-річної базової навчальної програми КПТ повідомляємо, що тематика даного проекту повністю висвітлюється в межах вашої базової програми і там розглядаються також більш поглиблено психотерапевтичні виміри даної роботи – тож потреби проходити дану програму немає. Окрім того, після завершення 4-річного проекту є можливість проходження додаткової більш поглибленої програми по психотерапевтичній роботі з наслідками психотравмуючих подій.

Наша культура береже код нашої стійкості: хоч на полотно життя і не раз ляже «чорним кольором» досвід випробувань і психотравмуючих подій – але ми завжди маємо вибір відповісти на нього «червоним кольором» нашої любові і нашої сили – і продовжувати творити наше життя змістовним і світлим… Наша робота у сфері психотравматології – це підтримка творення Життя у найглибшому сенсі цього слова…

25

Сертифікація

По завершенню проекту та виконанні усіх його умов учасники отримають електронний сертифікат про успішне завершення програми від Українського інституту когнітивно-поведінкової терапії.

Умовою одержання сертифікату є повноцінна участь в усіх трьох семінарах (в режимі увімкненої камери, роботи у групах відпрацювання навичок), виконання усіх домашніх завдань та опрацювання обов’язкової літератури. У випадку пропуску невеликої частини навчання з поважних причин (через проблеми з електрикою та ін.) – зараховується перегляд відеозапису.

20

Вартість участі

20000 грн  – при умові реєстрації до 15 січня 2024 року (з 16 січня 2025 – вартість становитиме 22500 грн). 

Оплата здійснюється одним платежем після підтвердження реєстрації та можливості участі у проекті.

Буде уточнена після анонсу наступного проекту (для орієнтирів – вартість попереднього проекту становила 20 тис. грн)

11

Реєстрація на участь у програмі

Для реєстрації на участь у програмі необхідно заповнити аплікаційну заявку у форматі онлайн-форми та здійснити оплату згідно вказаних у формі  інструкцій – вказівки щодо оплати будуть надіслані після реєстрації необхідної кількості заявок для набору групи, а відтак прийняття рішення про відкриття наступного набору та уточнення розкладу.

Набір учасників на проект, що заплановано розпочати у березні 2025 року відкрито!

Кількість учасників у навчальній групі обмежено – зарахування на основі послідовності подання заявок.

Замовити дзвінок

або

Поставити запитання