Ми свідомі, що розвиток в Україні ефективної системи послуг у сфері охорони психічного здоров’я неможливий без розвитку якісних освітніх програм у доказових формах психотерапевтичної допомоги, зокрема КПТ. Саме тому забезпечення якісної освіти, яка реалізується у відповідності до усіх міжнародних вимог та стандартів якості є ключовим пріорітетом УІКПТ.
Когнітивно-поведінкова терапія (КПТ) є одним з провідних, сучасних, науково-обґрунтованих методів психотерапії. Вона базується на усвідомленні того, що при багатьох психіатричних розладах та психологічних проблемах спотворене сприйняття реальності (себе, інших людей, майбутнього і т.п.), а також неадекватні дії у відповідь на існуючі проблеми є основними факторами, що підтримують розвиток, утримання існуючих проблем та розладів. Відповідно критично переосмислюючи своє сприйняття дійсності та свою поведінку, з допомогою психотерапевта клієнт намагається змінити дисфункційні, негативні взірці та цикли мислення та поведінки на більш об’єктивні та корисні – такі, що сприятимуть покращенню емоційного стану, вирішенню міжособистісних та інших проблем, зміні життєвої ситуації на краще.
Когнітивно-поведінкова терапія базується на стосунку партнерської співпраці між клієнтом та терапевтом. У процесі спільного дослідження існуючих проблем терапевт та клієнт вибудовують спільне розуміння проблеми/розладу, формулюють цілі та тоді співпрацюють над їх досягненням. Це передбачає активну участь клієнта у процесі терапії, виконання ним домашніх завдань, орієнтацію на те, щоб зрештою змогти бути собі самому “психотерапевтом”.
Ефективність когнітивно-поведінкової терапії при багатьох психіатричних розладах встановлена ґрунтовними науковими дослідженнями. У сучасну еру доказової медицини КТП має наукові докази ефективності щодо ряду найбільш поширених психічних розладів. Відповідно сучасними протоколами професійних асоціацій психіатрів та психотерапевтів, рекомендаціями міністерств охорони здоров’я та ВООЗ вона є включена як одне з “втручань першого вибору” в допомозі особам з поширеними психічними розладами – нижче вказані основні з них.
КПТ є рекомендованим втручанням, поруч з антидепресантами, при лікуванні депресії, а також попередженні її рецидивів та менеджменті суіцидальності.
КПТ є методом вибору у терапії усіх тривожних розладів: простої і соціальної фобії, панічного розладу, генералізованого тривожного та ОКР.
Травмо-фокусована КПТ, поруч з методом EMDR є основними втручаннями у лікуванні посттравматичного стресового розладу.
КПТ, інтегрована в комлексну модель допомоги при розладах вживання психоактивних речовин, а також інших формах залежної поведінки, зокрема ігровій залежності та ін.
КПТ має спеціалізовані моделі терапії розладів харчової поведінки (булімії, анорексії та ін.), а також є ефективним підходом у менеджменті маси тіла для людей з ожирінням.
КПТ є включена у протоколи лікування шизофренії як важливий компонент комплексного плану допомоги, поруч з медикаментозною терапією та іншими втручаннями.
КПТ є важливою частиною допомоги дітям, молоді з нейророзвитковими розладами (РДУГ, аутизмом, тікозними розладами та ін.), залучаючи у допомогу їм їх рідних та їхнє соціальне оточення.
КПТ є важливою складовою допомоги дітям та молоді з поведінковими розладами. Важлива складова цієї допомоги – навчання батьків навичок позитивного поведінкового керівництва.
КПТ існує також у довготривалому форматі необхідному для допомоги особам з розладами особистості. Ефективність КПТ та спеціального підвиду, схема-терапії, у даній сфері є доведена рядом сучасних досліджень.
КПТ не вчить людей думати “позитивно”, вона спрямована на розвиток об’єктивного, критичного, корисного мислення, на звільнення від іллюзій, помилкових суджень та переконань, подолання некорисних моделей мислення та поведінки. Протидіючи цим дисфункційним моделям, КПТ допомагає долати психічний розлад, запобігати його рецидивам, зміцнювати резилієнтість – і загалом бути творцем щасливого та змістовного життя…
Когнітивно-поведінкова терапія є інтегративним підходом і використовує широкий, арсенал технік та втручань (у тому числі з інших методів психотерапії), використовуючи їх у індивідуальному випадку кожного клієнта на досягнення терапевтичних цілей, базуючись на наукових моделях розуміння психічних розладів та шляхів зцілення. Сучасна КПТ не є однорідним підходом, а радше “домівкою” для великої родини методів, напрямків, шкіл. Ось лише деякі з них.
https://www.traditionrolex.com/16
Зосереджена насамперед на розвитку критичного, вільного мислення. Авторами підходу є Аарон Бек та Альберт Елліс – батьки “когнітивної революції” у сучасній психології
Зосереджена на зміні дисфункційних моделей поведінки, на розвитку корисних поведінкових стратегій, навчанні навичок, вирішенні існуючих проблем.
Методика терапії особистісних розладів, що окрім КПТ включає в себе техніки психодинамічної, емоційно-фокусованої, гештальт-терапії, експеріентальних та творих методів.
Є “третьою хвилею КПТ” і переносить увагу з роботи зі змістом думок над зміною самих когнітивних процесів, плекає уміння “стишуватися та бути тут і тепер” та ін.
Діалектична поведінкова терапія – ефективний підхід скерований на навчання навичок, що є основою емоційної та інтерперсональної компетентності.
Терапія зобов’язання та прийняття – відноситься до підходів “третьої хвилі” – інтегрує майндфулнес підхід, функціональну поведінкову терапію та фокусується на цінностях особи.
Як і майндулнес включає в себе роботу не стільки зі змістом мислення, як з порушеннями у когнітивних процесах. Змінює дисфункційні моделі зосередження уваги, переживань та інші когнітивні патерни.
Фокусує увагу не стільки над роботою з окремими розладами, як з дисфункційними процесами, що лежать в основі психопатології і виходять за межі окремих “діагнозів”.
Терапія зосереджена на розвитку само-співчуття – сфокусована на подоланні внутрішньої критики, самознецінення, ставить собі за ціль плекання прийняття, співчуття, доброзичливості до себе.
Рекомендуємо на цю тему прочитати перший та другий розділи книжки Дейвіда Вестбрука “Вступ у КПТ”. І загалом рекомендуємо усім цей чудовий, сучасний підручник – це справді історична книга – перше видання українською мовою посібника з когнітивно-поведінкової терапії.
Ефективність КПТ базується на розумінні психічних розладів – їх причин, механізмів розвитку та підтримуючих процесів – а також механізмів резилієнтності (опірності розвитку) та одужання. Відтак, маючи емпірично-обгрунтовану модель психічних розладів (а також психічного здоров’я), КПТ вибирає “мішені” втручань, розробляє, досліджує ефективність та вдосконалює відповідні техніки та способи їх застосування. Відтак КПТ прагне бути не лише ефективним втручанням, але також мати розуміння “механізму дії” та можливість вдосконалення та розвитку – у пошуку усе ефективніших методів допомоги… Пропонуємо вам кілька наших публікацій, що висвітлюють КПТ-модель розуміння специфічних розладів та їх терапії та превенції.
УІКПТ у співпраці з Інститутом психічного здоров’я УКУ видано цілий ряд книг самодопомоги у моделі КПТ українських та західних авторів у серії “Сам собі психотерапевт”.
Сучасна КПТ має широку сферу застосування впродовж усіх етапів життя людини: у роботі з дітьми, молоддю, дорослими, людьми літнього віку. КПТ застосовується у форматі індивідуальної, сімейної та групової роботи. На основі КПТ розроблені також чисельні програми самодопомоги у формі книг, відео та он-лайн програм. КПТ застосовується не лише у допомозі людям з розладами у сфері психічного здоров’я, а загалом у форматі “КПТ+” як превентивний та орієнтований на особистісний зріст та якість життя підхід.
КПТ є методом, що у розвинених західних країнах входить в обов’язкову освіту фахівців сфери охорони психічного здоров’я – психіатрів, клінічних психологів та ін. Освіта у КПТ регулюється міжнародними стандартами, що сформовані провідними фаховими спільнотами з КПТ, та процедурами акредитації.
Терапія розладів та проблем у сфері психічного здоров’я.
Попередження розладів та проблем у сфері психічного здоров’я, зміцнення резилієнтності.
Плекання особистісного зросту, стосунків, щасливого та змістовного життя.
Модель партнерської командної роботи націленої на розвиток компетентностей самодопомоги.
Вирішення інтерперсональних труднощів та плекання подружніх стосунків, стосунків між батьками та дітьми.
Використання потенціалу групи для взаємопідтримки, допомоги та спільного навчання – як для терапії, так і превенції та промоції.
Допомога у розбудові програм турботи про психологічний добробут працівників, плекання стосунків, творчого потенціалу працівників та команд.
Плекання особистісного зросту, робота над життєвими цілями і планами, плекання стосунків, побудова щасливого та змістовного життя.
У формі книг, онлайн-програм, додатків для гаджетів. Як специфічна щодо наявних розладів та проблем, так і більш широка в напрямку плекання резилієнтності.