Етична навігація у психотерапії

(онлайн програма)

03

Формат проекту

Чотири двохгодинні вебінари, міжмодульна самостійна робота учасників

Розклад вебінарів: 31 березня, 9 і 23 квітня, 7 травня 2025 року; 17:00-19:00

У випадку проблем з електрикою/зв’язком – буде доступний запис вебінару

Прийом заявок на проект, що розпочнеться у березні 2025 року, відкрито!

41

Про етичну практику психотерапії

Психотерапія є подорожжю. І вона може бути в житті людини великим даром. Вона несе в собі потенціал зцілення, нової якості життя, зростання, творення нових сторінок життя. Але і як будь-яка дорога  – на ній є безліч роздоріж і точок вибору. І від правильності цих виборів залежить так багато… Починаючи з найпершого – чи показана людині психотерапія і яка саме? І яку освіту та які компетентності (+ ким і у який спосіб перевірені) має мати фахівець, що надає цей вид терапії? І що має знати пацієнт і його рідні про розлад, який є в нього, та рекомендовані шляхи допомоги? І далі в ході терапії цих роздоріж і етичних дилем є чимало: про межі, стосунки, конфіденційність, захист від скривдження, покази до припинення/перескерування, свідчення в суді і т.д. Втім, етичні питання в житті психотерапевта постають не лише в безпосередній клінічній практиці: як нам діяти, коли ми є свідками неетичної поведінки наших колег; як нам мудро й етично вирішувати конфліктні ситуації у фаховій спільноті; як нам стояти на захисті прав і гідності осіб з психічними розладами, коли в громаді є випадки їх порушення та зневажливого ставлення? Тому психотерапевту так важливо мати надійний моральний компас, щоби могти діяти в Правді. Бо Правда зцілює, будує довіру та життєдайні стосунки, дає силу і стійкість, захищає від кривди, творить спільноту. І етика – це про Правду. І тому етична компетентність – це більше ніж просто знати етичний кодекс – це про етичне мислення, про моральну компетентність – це про уміння мудро користуватися цим компасом для навігації на нашій професійній та особистій дорозі. І теж про етичну мужність та готовність боротися та відстоювати цінності та принципи етичної практики психотерапії. І теж про уміння бачити, як часом під впливом різних факторів нам може хотітися «примружити очі» і не бачити Правди – відтак уміння бути чесним з собою і з нашими колегами та пацієнтами – щоби врешті ми могли усі разом жити у Правді, і щоби психотерапія – була дорогою, яка веде людину не манівцями, а справді до зцілення і повноти життя.

42

Про проект

Даний проект адресований широкому колу фахівців, що працюють у сфері охорони психічного здоров’я. Його метою є сприяти розвитку належної чутливості фахівців до етичних питань, що виникають у практиці охорони психічного здоров’я загалом, і психотерапії зокрема, та вміння приймати морально-виважені, мудрі та мужні рішення. Даний проект є створений з чутливістю до українського контексту, зокрема негативної спадщини радянського союзу та історії каральної психіатрії, відтак важливою частиною його є ціннісна складова та увага до питань захисту гідності людей з психічними розладами, з інвалідністю, увага до їх прав та потреб. Окрему увагу надано етичним питанням регуляції процесів освіти і практики психотерапії, які є особливо проблемними в нашій країні. А також викликам етичної практики в контексті війни. Проект зосереджений не лише на представленні етичних норм, але теж на розвитку глибокого розуміння цінностей та засадничих принципів, які є в основі будь-якого етичного кодексу – відтак проект вчить етичного мислення. Це неможливо без розвитку здатності до глибокої етичної саморефлексії та свідомості того, як з різних причин ми можемо мати “сліпі зони” щодо окремих етичних питань, а також специфічні вразливості, через які можемо робити етичні порушення – відтак це теж особистісно-орієнтований проект, ціллю якого є розвиток здорового етичного сумління та чесності з собою, а також етичної мужності. А для цього ми потребуємо теж мати підтримку спільноти, щоби бути один для одного підтримкою і чесними дзеркалами, що допомагатимуть нам, як на індивідуальному, так і колективному рівні, бути свідомими наших виборів, їх наслідків – а відтак творити у нашій фаховій спільноті культуру етичної практики психотерапії і протистояти порушенням її принципів. Тому цей проект є теж про спільноту – і про творення разом етично-чутливої спільноти фахівців.

14

Про модель програми

Ми зробили дану програму у форматі короткотермінової онлайн-програми, щоби підтримати участь у ній фахівців з різних регіонів України. Ми запланували проект у максимально конденсованій та лаконічній формі. Навчальні вебінари відбуватимуться в інтерактивному форматі з великим акцентом на прикладне навчання через спільний аналіз типових випадків етичних дилем, з якими найчастіше зустрічаються фахівців у клінічній практиці. Між зустрічами учасники опрацьовуватимуть рекомендовану літературу та навчально-методичні матеріали, а також переглядатимуть та рефлексуватимуть над художніми фільмами, що відображають тематику, пов’язану з питаннями етики у сфері охорони психічного здоров’я. Вкінці курсу буде тестування набутої етичної компетентності за допомогу практично-орієнтованого тесту на основі методики “клінічних задач”.

07

Навчальні вебінари

Висвітлення теорії, спільне осмислення різних етичних ситуацій

34

Обговорення випадків

Спільний аналіз та побудова стратегії етичної навігації

12

Самостійне навчання

Самостійна робота з навчально-методичними матеріалами

27

Перегляд фільмів

Рефлексії над фільмами, в яких висвітлюється етична тематика

22

Практичні завдання

Прикладні домашні завдання на розвиток навичок етичної навігації

40

Інтеграція власного досвіду

Рефлексія над власним досвідом та плекання етичної чутливості

05

Тематика програми

  • Етична практика психотерапії та її складові. Цінності, принципи та стандарти в основі етичної практики психотерапії
  • Як може зашкодити психотерапія? Проблема «псевдонауки», «псевдотерапії», «псевдоосвіти». Виклики розвитку сфери охорони психічного здоров’я в Україні
  • Порушення етичної практики і їх наслідки. Емпіричні дані щодо етичних порушень психотерапії
  • Причини етичних помилок та шляхи їх попередження
  • Розвиток етичної чутливості та етичної мудрості – важлива складова формування психотерапевта. Принципи прийняття етичних рішень
  • Етика процесу обстеження та представлення пацієнту та його рідним діагностичної інформації. Інформована згода. Узгодження цілей. Вибір та рекомендація методів допомоги. Принцип доказовості
  • Покази до відмови у наданні психотерапевтичної допомоги. Компетентність та її межі
  • Етичні виміри у стосунку пацієнт-терапевт. Межі. Подвійні стосунки. Етика саморозкриття терапевта
  • Проблема розвитку романтичних почуттів між пацієнтом і терапевтом
  • Менеджмент пауз у терапії у зв’язку з вимушеною відсутністю терапевта. Етичні питання завершення терапії та перескерування
  • Передбачення дій у випадку форс-мажорів (раптова хвороба, смерть терапевта і т.п.)
  • Якщо у фахівця професійне вигорання чи розлади у сфері психічного здоров’я
  • Вплив культуральної приналежності, релігійності пацієнта/терапевта на процес терапії
  • Захист конфіденційності. Межі конфіденційності
  • Ведення документації
  • Етичні аспекти онлайн-терапії
  • Етичні аспекти проведення терапії поза офісом
  • Питання конфлікту між цінностями фахівця та пацієнта та його моральною поведінкою
  • Етичні аспекти ситуацій ризику (суїциду, гоміциду, повторення скривдження, занедбання дітей та ін.)
  • Етичні виміри у роботі з окремими групами клієнтів (діти і молодь, подружжя, люди літнього віку та ін.)
  • Етика здобуття психотерапевтичної освіти. Етика безперервного професійного розвитку
  • Оцінка компетентностей та акредитація – етичні виміри
  • Етичне зобов’язання турботи психотерапевта про власне психічне здоров’я та захист від професійного вигорання
  • Етика організації освітніх програм у сфері психотерапії
  • Етика супервізування та викладання
  • Етика наукових досліджень у сфері охорони психічного здоров’я
  • Етичні виміри діяльності професійних спільнот. Конфлікти між фахівцями та етика їх менеджменту. Етика організаційних рішень
  • Етичні виміри організації та ведення приватної практики та бізнесу у сфері охорони психічного здоров’я
  • Етичні конфлікти в межах роботи у професійній команді/належності до установи. Конфлікт інтересів та принципу його менеджменту
  • Етика партнерства і співпраці у мережі фахових установ/послуг
  • Етичні принципи реклами послуг та презентації себе як фахівця
  • Принципи захисту конфіденційності при презентації випадків на конференціях, навчальних подіях, у публікаціях та інтерв’ю
  • Етичні принципи комунікації фахівця у масмедіа
  • Етичні виміри активностей фахівця поза роботою та висвітлення їх у соцмережах
  • Рекомендації з дій в ситуаціях етичних дилем та прийняття етично-виважених рішень. Огляд ресурсів підтримки
  • Роль етичних комітетів фахових асоціацій, функції і процедури
  • Роль етичних кодексів. Огляд структури етичного кодексу УАКПТ, основних положень
  • Етичні скарги та процедури їх розгляду. Можливі наслідки етичних порушень
  • Коли ми є свідками етичних порушень…
  • Юридичні виміри етичної практики психотерапії
  • Етичні виклики практики психотерапії в Україні. Огляд прикладів типових скарг. Етичні виклики в контексті війни
  • Майбутнє етичної практики психотерапії в Україні та світі
04

Для кого?

Для широкого кола фахівців сфери охорони психічного здоров’я – психіатрів, психотерапевтів, психологів та ін. Ми особливо рекомендуємо даний проект усім студентам освітніх програм з психології, психіатрії, психотерапії, а також вступникам на 4-річну навчальну програму з КПТ нашого Інституту (зокрема, і як спосіб підготовки до вступних іспитів, де значна кількість запитань пов’язана з етичною тематикою).

01

Викладачі навчальної програми

Даний проект викладатимуть наші дорогі колеги – члени етичного комітету Української асоціації КПТ: Валентина Нейкова-Мохова, Юлія Ткаченко та Анна Явтушкевич – разом з Олегом Романчуком, директором УІКПТ.

Валентина Нейкова-Мохова

Юлія Ткаченко

Анна Явтушкевич

Олег Романчук

Ми вболіваємо за розвиток етичної практики психотерапії в Україні. Для нас етика – це насамперед про захист пацієнта від потенційної шкоди та можливих зловживань зі сторони фахівців та інституцій. Це про захист гідності та прав людей з різного роду розладами та проблемами у сфері психічного здоров’я. Про якісну освіту. Про доброчесну науку. Про чутливе і турботливе вирішення можливих конфліктів інтересів. Про демократичні фахові спільноти. Ми глибоко віримо, що дотримання етичних принципів не є просто “формальністю” та захистом від різного роду скарг – а це про відданість Правді і готовність звіряти з нею нашу клінічну практику, нашу професійну дорогу – бо лише те, що ми робимо в Правді буде нести зцілення і давати життя – а саме в цьому є покликання психотерапії…

25

Сертифікація

По завершенню проекту та виконанні усіх його умов учасники отримають електронний сертифікат про успішне завершення програми від Українського інституту когнітивно-поведінкової терапії.

Умовою одержання сертифікату є повноцінна участь в усіх вебінарах (в режимі увімкненої камери, роботи у групах відпрацювання навичок), виконання усіх домашніх завдань та опрацювання обов’язкової літератури. У випадку пропуску з поважних причин (через проблеми з електрикою та ін.) – зараховується перегляд відеозапису.

20

Вартість участі

7000 грн – при реєстрації і оплаті до 28 лютого, 8000 грн – після 1 березня 2025 року

11

Реєстрація на участь у програмі

Для реєстрації на участь у програмі необхідно заповнити аплікаційну заявку у форматі онлайн-форми та здійснити оплату згідно інструкцій, що будуть надіслані згодом після реєстрації необхідної кількості заявок для набору групи.

Кількість учасників у навчальній групі обмежена. Зарахування на основі послідовності подання заявок

Замовити дзвінок

або

Поставити запитання