Творити спільноти стійкості, зцілення та зростання

(онлайн програма)

03

Формат проекту

Три трьохгодинні вебінари, міжмодульна самостійна робота учасників. 

Розклад занять: 3, 13, 24 лютого 2025 року; 16:00-19:00

У випадку проблем з електрикою/зв’язком – буде доступний запис вебінару

Прийом заявок на проект, що відбудеться у лютому 2025 року, відкрито!

Дедлайн ранньої реєстрації: 12 січня 2025 року

Вид заходу: майстер-клас.

49

Потреба спільноти

Щоби вистояти та перемогти у війні, щоби зцілити рани війни, відродитися новим життям – ми потребуємо ультрастійкості. Її джерелом є спільнота. Спільнота помножує усі компоненти стійкості, даючи нам потугу незламності. За Шевченковим «розкуйтеся, братайтеся!» стоїть наше основоположне запрошення до спільноти – бути один одному наче братами – рідними; бути один за одного, плекати між нами життєдайні стосунки, іти разом спільною подорожжю за зорею нашої Правди. Спільнота є відображенням прототипу безпечної прив’язаності у людських стосунках – коли є взаємна турбота, повага, підтримка, і водночас повага до гідності і свободи кожної людини (тому не лише «братайтеся», але й «розкуйтеся», бо лише вільні люди можуть творити спільноту, як і справжня спільнота творить людину вільною). Спільнота постає з групи людей, коли ми об’єднані спільними цінностями – і спільною турботою та відповідальністю один за одного, відчуттям спільного покликання, подорожі крізь життя.  Спільнота творить людину, саме в ній розквітає її потенціал та її життя приносить щедрі плоди. Спільнотою може бути сім’я, родина, команда, трудовий колектив, громадська чи релігійна організація, група взаємопідтримки, навчальна група та ін. І зараз нам так важливо в Україні творити усюди спільноти – бо вони є фортецями нашої стійкості, і вони є простором зцілення ран війни та нашого зростання у людяності, мужності, свободі, джерелом нашої трансформації та відродження! І тому зараз час, коли нам усім так потрібно зростати у мудрості творення спільноти – а це таке нелегке завдання – щоби ми могли творити спільноти на місцях праці, навчання, в наших родинах, а теж творити особливі цілющі спільноти у форматі груп взаємної підтримки, терапевтичних та реабілітаційних програм та ін. Щоби здолати дослід цієї війни, зцілити її рани – ми потребуємо творити спільноти… І щоби наголосити на цьому Український інститут КПТ проголосив для учасників наших програм 2024-2025 навчальний рік – роком спільноти – і саме в підтримку цього цей особливий проект.

42

Про проект

Цей проект насамперед адресований фахівцям сфери охорони психічного здоров’я та лідерам створення соціальних просторів стійкості, терапевтичних та реабілітаційних програм, громадських об’єднань, груп взаємодопомоги. Проект зосереджений на розвитку мудрості у розумінні того, як твориться спільнота, як працюють колективні механізми стійкості, зцілення та зростання, а також побудову практичних навичок для того, щоби стати «архітекторами та дизайнерами» таких соціальних просторів. Відповідно велику увагу в проекті буде зосереджено на практичній складовій творення спільноти, плекання культури життєдайних стосунків, ключових практиках та інструментах, які сприяють цим процесам. І в ході проекту буде одразу можливість на власному досвіді в навчальній групі відпрацьовувати відповідні методи плекання спільноти. Проект має за ціль у лаконічній, конденсованій формі передати базові знання та навики необхідні для творення різного роду спільнот та їх чутливій адаптації до наших часів зіткнення з викликами війни в Україні.

21

Про модель програми

Для нас це особливий проект – він є у відповідь на виклики війни і на запит потреби у лідерах творення соціальних просторів стійкості, зцілення та зростання. Він плекає навики творення спільнот –  компетентності «архітекторів та дизайнерів» спільноти. Відтак цей проект з однієї сторони про натхнення, про цінність спільноти, про покликання її творити – тому в ньому буде багато історій та прикладів, уваги до ключових цінностей, що творять з групи людей спільноту – цінності любові, свободи, гідності, солідарності. Він про Україну – тому в ньому буде багато національної тематики і зв’язку з нашими «коренями». Водночас ми хочемо зробити цей проект максимально практичним – відтак кожна зустріч буде свого роду спільним досвідом творення спільноти та застосування базових універсальних практик плекання спільноти – відтак це практично-орієнтований проект, де навчання насамперед відбуватиметься через спільний досвід творення спільноти. І звісно сам проект – це насамперед простір обміну досвіду між учасниками та взаємної підтримки, це простір, де ми запрошуємо ділитися особистим, творити стосунки, дарувати та черпати ідеї та натхнення…

07

Навчальні вебінари

Вивчення теорії, відпрацювання практичних навичок

22

Практичні завдання

Прикладні завдання на розвиток навиків плекання спільноти

40

Власний досвід

Навчання через власний досвід творення спільноти

27

Перегляд фільмів

Рефлексії над вибраними фільмами про досвід пережиття втрати.

34

Обговорення випадків

Спільний аналіз та побудова стратегії допомоги

12

Опрацювання літератури

Самостійна робота з навчально-методичними матеріалами.

05

Тематика програми

  • Модель спільноти. Що робить групу людей спільнотою? Коли і під впливом яких факторів люди можуть бути об’єднані в групу, але водночас не бути спільнотою? Моделі дисфункційних соціальних зв’язків versus модель спільноти
  • Матриця спільноти як потенціал можливої організації різного роду соціальних груп: сім’я, родина, трудовий колектив, навчальна група, громадська/релігійна організація та ін.
  • Закони становлення, розвитку та функціонування спільноти
  • Роль цінностей у формуванні спільноти. Практики плекання зв’язку з цінностями у спільноті. Від цінностей до покликання, від покликання до подорожі: спільнота в динаміці розвитку та реалізації свого призначення
  • Спільнота як «школа любові». Що робить стосунки життєдайними? Процеси та практики плекання стосунків в спільноті
  • Людина у спільноті. Вміння бути членом/творцем спільноти. Значення процесів формації та супроводу
  • Спільнота – як фортеця стійкості. Механізми психологічної стійкості у моделі спільноти. Практики плекання колективної стійкості у спільноті. 
  • Спільнота як простір надії – фактор надії і спільної дії в моделі спільноти
  • Роль спільнот взаємної підтримки. Досвід спільноти в часі війни в Україні. Основні процеси та практики побудови спільнот (груп) взаємної підтримки. Чутливість до специфічних викликів в залежності від виду спільноти та складу/потреб її учасників
  • Спільнота як простір пам’яті. Роль культури пам’яті у спільноті. Особливості вшанування пам’яті та підтримки рідних і близьких полеглих у контексті викликів війни
  • Спільнота як простір зцілення. Модель терапевтичних спільнот. Побудова терапевтичних програм в моделі спільної подорожі дорогою зцілення
  • Спільнота як простір зростання. Значення спільноти в підтримці особистісного розвитку людини
  • Відкритість спільноти назовні та чутливість до потреб і страждань інших як фактор здоров’я спільноти. Спільнота і соціальне служіння
  • Етапи формування спільноти та практики, що їх підтримують
  • Базові процеси плекання спільноти та практики, що їх підтримують
  • Спільнота – як місце, де ми слухаємо, оповідаємо та творимо історії. Практики оповідання та співтворення історій. Спільноти як простір спільної дії та творчості
  • Культура святкування життя в житті спільноти. Практики, що плекають дану культуру
  • Негативний досвід стосунків у минулому та його відображення в дисфункційних схемах інтерперсональної взаємодії. Вплив цього досвіду на поведінку людини у соціальній групі. Дисфункційні моделі стосунків та групової взаємодії, що постають з цього досвіду. Потреба конфронтації, усвідомлення та зцілення
  • Конфлікти, труднощі комунікації та інтерперсональної взаємодії як неминучі складові життя спільноти – базові підходи до вирішення
  • Спільнота в українській культурній та духовній спадщині
  • Вплив негативних наслідків колективної травми попередніх історичних періодів України на модель соціальних стосунків. Роль спільнот у зціленні цих наслідків та трансформації України
  • Роль спільноти у плеканні національної стійкості у відповідь на виклики війни, у зціленні ран війни та відродженні України
01

Ведучий програми

Олег Романчук

лікар-психотерапевт, дитячий та підлітковий психіатр, акредитований терапевт, супервізор та викладач методу КПТ та схема-терапії. Впродовж багатьох років ведучий був і є активно залучений у плекання ряду спільнот, зокрема осіб з інтелектуальною неповносправністю, їх батьків та друзів; спільнот взаємної підтримки батьків дітей з інвалідністю та різного роду розладами у сфері психічного здоров’я, фахових громадських об’єднань, професійних команд

04

Для кого?

Для широкого кола фахівців сфери охорони психічного здоров’я – психіатрів, психотерапевтів, психологів, сімейних лікарів, медичних сестер, соціальних працівників, капеланів, педагогів та ін. А також лідерів та творців спільнот – керівників різного роду організацій, команд, творців соціальних просторів, громадських об’єднань, спільнот взаємодопомоги, терапевтичних/реабілітаційних середовищ та ін.

Ми віримо, що саме спільнотою спільнот покликана бути Україна. Власне у найважчі часи нашого народу – зокрема й зараз в часі війни досвідчуємо диво, як між нами постає спільнота і яким великим джерелом сили і світла вона є. Водночас  це таке непросте завдання… Тому ми усі потребуємо зростати у мудрості будівництва спільноти – і в цей переламний, трансформаційний для нашої країни час – особливо. Ми потребуємо творити спільноти – це так важливо з точки зору турботи про психічне здоров’я і плекання національної стійкості, це так важливо для зцілення ран війни, для нашого відродження і процвітання!

25

Сертифікація

По завершенню проекту та виконанні усіх його умов учасники отримають електронний сертифікат про успішне завершення програми від Українського інституту когнітивно-поведінкової терапії.

Умовою одержання сертифікату є повноцінна участь в усіх трьох вебінарах (в режимі увімкненої камери, роботи у групах відпрацювання навичок), виконання усіх домашніх завдань та опрацювання обов’язкової літератури. У випадку пропуску з поважних причин (через проблеми з електрикою та ін.) – зараховується перегляд відеозапису.

20

Вартість участі

7000 грн. при реєстрації до 12 січня 2025 року, 8000 грн. – з 13 січня 2025 року

Оплата здійснюється одним платежем після підтвердження реєстрації та можливості участі у проекті

11

Реєстрація на участь у програмі

Для реєстрації на участь у програмі необхідно заповнити аплікаційну заявку у форматі онлайн-форми та здійснити оплату згідно інструкцій, що будуть надіслані згодом після реєстрації необхідної кількості заявок для набору групи.

Замовити дзвінок

або

Поставити запитання